هوش فرهنگی جامعه میزبان و تـوسعه گردشگری روستایی مورد شناسی: منطقه رودبار قصران (شهرستان شمیرانات)

فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای
مقاله 14،

دوره 5، شماره 16، پاییز 1394، صفحه 201-212  XML اصل مقاله (429.96 K)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI):

10.22111/gaij.2015.2171

نویسندگان
دکتر سعید رضا اکبریان رونیزی*

دکتر مهدی رمضان زاده لسبوئی

2

1استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه شیراز
2استادیار مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران
چکیده
توسعۀ گردشگری در نواحی روستایی همانند توسعۀ هر فعالیت دیگری، نیازمند مؤلفه‌‌های مختلفی است. وجود تعامل بین جامعۀ محلی و گردشگران، از جمله مؤلفه‌‌های تأثیرگذار در توسعه گردشگری است. در این ارتباط هوش فرهنگی مطرح است که بر تعامل بین این دو گروه تأثیر گذار است و سطح بالای آن می‌تواند تمایل جامعۀ محلی و حمایت آنان را از توسعۀ گردشگری به ارمغان آورد. بر همین اساس، در پژوهش حاضر به بررسی هوش فرهنگی و نیز تأثیرگذاری آن بر حمایت و تمایل جامعۀ محلی از  توسعۀ گردشگری در روستاهای منطقۀ رودبار قصران اقدام گردیده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش‌شناسی آن توصیفی - تحلیلی به شیوۀ پیمایشی انجام گردیده است. جامعۀ آماری تحقیق، ساکنان محلی روستاهای منطقۀ مطالعاتی است که 267 خانوار به‌عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده، انتخاب گردیدند. نتایج به‌دست آمده بیانگر آنست که هوش فرهنگی نمونۀ آماری در سطح مطلوبی قرار دارد و در بین ابعاد، بُعد استراتژی در بالاترین اولویت قرار دارد. همچنین بر اساس نتایج مشخص شد که هوش فرهنگی بر حمایت و تمایل جامعۀ میزبان از توسعه گردشگری تأثیر گذار است که این تأثیر برخاسته از دو بُعد انگیزش و رفتار هوش فرهنگی است.
کلیدواژه‌ها

توسعۀ گردشگری؛

هوش فرهنگی؛

ساکنان محلی؛

رودبار قصران


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها